Securitatea in munca se refera la toate acele reguli si norme, aplicate de catre angajator, pentru protejarea securitatii si sanatatii angajatilor. Aceste masuri au in vedere moduri de prevenire a accidentelor de munca, in special daca vorbim de spatii cu risc profesional crescut, dar si moduri de pregatire si de informare privind punerea in practica a prevederilor protectiei muncii.
Partea Codului Muncii privind sanatatea si securitatea in munca este completata de prevederile contractului colectiv de munca, regulamentului intern si normelor de protectie a muncii. Se va tine cont in elaborarea masurilor de asigurare a securitatii in munca, de urmatoarele aspecte:
Conform Codului Muncii angajatorul este cel responsabil de implementarea masurilor care sa asigure siguranta si sanatatea in munca, chiar daca beneficiaza de ajutor din exterior. „Obligatiile salariatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu pot aduce atingere responsabilitatii angajatorului”, art. 175 Codul Muncii. De asemenea, tot ceea ce implica masuri privind securitatea si sanatatea in munca nu se rasfrang, din punct de vedere al platii, asupra salariatilor.
Masurile pentru prevenirea accidentelor si bolilor profesionale, precum si alte aspecte legate de sanatatea si securitatea in munca, vor tine cont de urmatoarele aspecte esentiale:
Angajatorul se va ocupa de informarea si de pregatirea salariatilor in ceea ce priveste masurile adoptate la nivel colectiv si individual, de securitate si sanatate in munca. „Instruirea se realizează periodic, prin modalităţi specifice stabilite de comun acord de către angajator, împreună cu comitetul de securitate şi sănătate în muncă şi cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor”, art. 180 Codul Muncii.
Vor fi instruiti toti salariatii noi, cei care isi schimba locul de munca si cei care revin la munca dupa o pauza mai mare de 6 luni. Orice tip de modificare survine in regulamentul intern legate de masurile de asigurare a sanatatii si securitatii in munca, presupune o noua instruire a personalului.
In functie de specificul activitatii, angajatorul va verifica periodic, modul in care functioneaza utilajele, echipamentele, care este calitatea materialelor si a substantelor cu care intra in contact direct salariatii. Se va asigura mereu primul ajutor la munca, in cazuri de urgenta, cu planuri de evacuare in caz de incendii sau alte catrastrofe.