Reguli privind sanatatea si securitatea in munca

Marţi, 21 Iulie 2020, 13:53
Loredana M.
Reguli privind sanatatea si securitatea in munca

Securitatea in munca se refera la toate acele reguli si norme, aplicate de catre angajator, pentru protejarea securitatii si sanatatii angajatilor. Aceste masuri au in vedere moduri de prevenire a accidentelor de munca, in special daca vorbim de spatii cu risc profesional crescut, dar si moduri de pregatire si de informare privind punerea in practica a prevederilor protectiei muncii. 


Partea Codului Muncii privind sanatatea si securitatea in munca este completata de prevederile contractului colectiv de munca, regulamentului intern si normelor de protectie a muncii. Se va tine cont in elaborarea masurilor de asigurare a securitatii in munca, de urmatoarele aspecte:

  • Masuri de protectie a muncii in vederea prevenirii accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
  • Masuri specifice de protectia muncii, in functie de natura profesiei si tipului de activitate intreprins de salariati;
  • Masuri specifice de protectia muncii pentru anumite categorii de salariati;
  • Modul de functionare a unor organisme speciale de asigurare a securitatii in munca.


Conform Codului Muncii angajatorul este cel responsabil de implementarea masurilor care sa asigure siguranta si sanatatea in munca, chiar daca beneficiaza de ajutor din exterior. „Obligatiile salariatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu pot aduce atingere responsabilitatii angajatorului”, art. 175 Codul Muncii. De asemenea, tot ceea ce implica masuri privind securitatea si sanatatea in munca nu se rasfrang, din punct de vedere al platii, asupra salariatilor.


Masurile pentru prevenirea accidentelor si bolilor profesionale, precum si alte aspecte legate de sanatatea si securitatea in munca, vor tine cont de urmatoarele aspecte esentiale:

  • Evitarea pe cat posibil a riscurilor de orice tip la locul de munca, indiferent de tipul de activitate intreprins;
  • Salariatii sunt informati clar asupra riscurilor care nu pot fi evitate, acestea fiind evaluate in prealabil;
  • Se vor combate riscurile la sursa;
  • Se va avea in vedere prevenirea monotoniei si a muncii repetitive in functie de tipul de activitate;
  • Se vor reduce din efectele negative posibile care se pot rasfrange asupra sanatatii salariatilor;
  • Se va avea in vedere mereu echiparea cu cele mai performante utilaje si echipamente tehnice, acolo unde este cazul;
  • Se vor inlocui unde este cazul, echipamente care pot fi periculoase pentru siguranta si sanatatea salariatului;
  • Se va avea in vedere intocmirea unui plan de prevenire;
  • Masurile de protectie colectiva au prioritate fata de masurile de protectie individuala;
  • Obligatia de a informa salariatii cu privire la masurile si modul de implementare al acestora. 


Angajatorul se va ocupa de informarea si de pregatirea salariatilor in ceea ce priveste masurile adoptate la nivel colectiv si individual, de securitate si sanatate in munca. „Instruirea se realizează periodic, prin modalităţi specifice stabilite de comun acord de către angajator, împreună cu comitetul de securitate şi sănătate în muncă şi cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor”, art. 180 Codul Muncii.

Vor fi instruiti toti salariatii noi, cei care isi schimba locul de munca si cei care revin la munca dupa o pauza mai mare de 6 luni. Orice tip de modificare survine in regulamentul intern legate de masurile de asigurare a sanatatii si securitatii in munca, presupune o noua instruire a personalului. 

In functie de specificul activitatii, angajatorul va verifica periodic, modul in care functioneaza utilajele, echipamentele, care este calitatea materialelor si a substantelor cu care intra in contact direct salariatii. Se va asigura mereu primul ajutor la munca, in cazuri de urgenta, cu planuri de evacuare in caz de incendii sau alte catrastrofe. 


Articole de interes: