Modificari legislative care vizeaza locatarii de bloc si asociatiile de proprietari

Miercuri, 5 August 2020, 09:37
Loredana M.
Modificari legislative care vizeaza locatarii de bloc si asociatiile de proprietari

Astazi aducem in atentie cateva modificari de lege care vizeaza direct locatarii de bloc si asociatiile de proprietari. Dupa o schimbare recenta a legii asociatiilor de proprietari, avem parte de schimbari in ceea ce priveste lucrarile de constructie, care pot fi efectuate de catre locatari, cum ar fi inchiderea balcoanelor. 

Modificarile vizeaza de asemenea, modul in care se constituie facturile de utilitati ale blocului, dar si cum se poate face schimbarea destinatiei imobilului, daca mai este sau nu nevoie de acordul vecinilor. Ne vom referi la aceste modificari recente, cu trimitere catre pasaje din actele legislative. 


Inchiderea balcoanelor de la parter – fara acordul vecinilor

Parlamentul Romaniei a adopta Legea nr. 149/2020 in care se specifica in mod clar, care sunt conditiile de indeplinit, pentru efectarea lucrarii de constructie, in ceea ce priveste inchiderea balcoanelor de la parter. 

De acum inainte nu mai este nevoie de acordul vecinilor pentru demararea lucrarilor de constructie la balcoanele de la parter. Va fi nevoie in continuare de acordul asociatiei de proprietari si de o motivare justificata a beneficiului pe care locatarul il obtine, in urma, inchiderii balconului de la parter. 

“Cu acordul asociatiei de proprietari se pot efectua lucrari de inchidere a balcoanelor/logiilor aflate la parterul cladirilor de locuit multietajate daca modificarile aduse constructiei se efectueaza din motive legate de securitate, de atenuare a efectelor noxelor, zgomotelor, gunoaielor, precum si pentru siguranta si sanatatea celor care locuiesc in apartamentul respectiv”, modificare adusa la art. 7 din Legea nr. 50/1991.

De asemenea, se cere acordul asociatiei de proprietari atunci cand se doreste contructia de spatii adiacente constructiei existente, in imediata vecinatate sau daca se urmareste schimbarea destinatiei constructiei existente, precum si de constructii cu alta destinatie fata de constructiile care se afla in vecinatatea acestora. 


Factura de apa si canalizare devine titlul executoriu

In cazul in care este emisa unei asociatii de proprietari, factura de apa si canalizare se constituie sub titlul executoriu. Astfel ca, facturile fiscale colectiva pot fi considerate cu titlu executoriu, acolo unde se accepta in lege acest lucru, fiind o modificare recenta. Reglementarea o poti gasi publicata in Monitorul Oficial, prin Decizia ICCJ 16/2020 care vorbeste despre modul in care se constituie facturile de utilitati care sunt emise unei asociatii de proprietari. 

“Factura fiscala pentru serviciul de alimentare cu apa si de canalizare, emisa pe numele unei asociatii de proprietari de catre furnizorul acestui serviciu, in baza unui contract incheiat intre furnizor si asociatie, calificat ca fiind colectiv, este titlu executoriu”, Decizia ICCJ 16/2020.


Fara acordul vecinilor – sediu social 

Cei care doresc sa-si infiinteze o firma, nu mai au nevoie, ca pana acum, de acordul vecinilor pentru a schimba destinatia imobilului in sediu social. Insa, se specifica faptul ca acest lucru este valabil, numai in cazul in care, la respectivul sediu social nu se desfasoara activitatea de firma. Se cere in acest sens o declaratie pe proprie raspundere din partea administratorului.

“Avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor, cu modificarile ulterioare, nu este necesar atunci cand administratorul sau, dupa caz, administratorii declara pe propria raspundere faptul ca la sediul social nu se desfasoara activitate”, Legea nr. 102/2020.