Utilizarea legala a semnaturii electronice

Miercuri, 29 Iulie 2020, 16:31
Loredana M.
Utilizarea legala a semnaturii electronice

Semnatura electronica este definita, conform Legii nr. 455/2001 drept date in forma electronica, atasate sau asociate in mod logic cu alte date in forma electronica, cu scop de identificare. 

Este indicat sa facem bine diferenta dintre semnatura electronica si semnatura de tip olograf scanata in forma digitala. Semnatura olograf care a fost obtinuta prin fotografiere sau scanare nu are valoare legala, putand fi foarte usor replicat si falsificata. Pe de alta parte, semnatura electronica este legata direct de documentul in cauza si astfel poate fi considerata o recunoastere legala a identitatii persoanei. 


Semnatura electronica extinsa

In conformitate cu prevederile legale actuala, doar semnatura electronica extinsa poate sa fie utilizata in calitate de semnatura electronica. Se defineste prin caracterul unic, putand fi utilizata exclusiv de catre un semnatar unic. Va contine date pentru identificarea legala a semnatarului, fiind in controlul deplin al semnatarului. 

Semnatura electronica extinsa este atasata direct de documentul pentru care este utilizata, fara sa existe posibilitatea, ca dupa finalizarea documentului semnat, sa se poata face modificari. Acest lucru nu va duce decat la invalidarea semnaturii. Asadar, mare atentie in redactarea diferitelod documente pentru care doresti sa utilizezi semnatura electronica. Asigura-te ca toate aspectele sunt in regula privind continutul documentului, inainte de a-l semna. 


Certificat digital calificat

„Certificatul calificat eliberat de catre un furnizor de servicii de certificare cu domiciliul sau cu sediul intr-un alt stat este recunoscut ca fiind echivalent din punct de vedere al efectelor juridice cu certificatul calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare cu domiciliul sau cu sediul in Romania”, Legea 455/200. In vederea acestui fapt trebuie indeplinite o serie de conditii:

Acreditarea furnizorului de servicii din alt stat, conform prevederilor prezentei legi;

Garantarea certificatului de catre un furnizor de servicii de certificare acreditat, cu domiciliul sau cu sediul in Romania;

Recunoasterea reciproca a certificatului sau frunizorului de servicii in cauza, pe baza unui acord bilateral sau multilateral, intre Romania si alte state.


Certificatul digital calificat va contine urmatoarele date:

Numele si prenumele semnatarului.

CNP-ul semnatarului.

Perioada de valabilitate a semnaturii electronice.

Date de identificare ale furnizorului care asigura serviciile de certificare digitala.

Semnatura electronica extinsa a furnizorului de servicii de certificare digitala.


Utilizarea legala a semnaturii electronice

Semnatura electronica extinsa se poate folosi numai cu ajutorul unui kit special, care poate fi achizitionat de la furnizorul de servicii de certificare digitala. 

Kitul de utilizare al semnaturii electronice contine:

Token care devine activ in momentul in care este introdus un cod PIN;

Certificatul digital calificat din partea furnizorului de servicii de certificare digitala;

Software.


Vei putea utiliza semnatura electronica pentru diferite tipuri de documente, in format PDF, Excel, Word si alte forme electronice. Din punct de vedere al documentelor si actelor legale, semnatura electronica este valida si poate fi utilzata pentru:

Actele pentru infiintarea unei firme care urmeaza sa fi transmise Oficiului National al Registrului Comertului;

Declaratii diverse pentru ANAF;

Documente din cadrul unei firme;

Acte care trebuie trimise catre institutii prin diferite mijloace de comunicare media;

Acte trimise catre Sistemul Electronic de Achizitii Publice;

Facturi electronice;

Raporturi catre Casa de Sanatate.